Monday, June 1, 2009

Munajat cinta...

Alhamdulillah...
slpas 3,4 hari ku berjinak2 mmbaca coreatan Taufiqurrahman al - Azizy
kurasekan diri ini bgitu daif skli..jauh dr kesedaran dlm mengenal diri sendiri... dlm menemukan jati diri..
ku igt antra salah satu bait2 ceritanya...
" siapakah engkau??
ayda ... Ruwayda nama saya...
"bukan!! siapakah dirimu??
siapakah saya??
"siapakah dirimu yg bukan namamu??
saya adalah puteri sulong drpd 3 brsaudara??
"dirimu yg bukan menjadi saudara adik-adikmu??
saya puteri mak ayah saya...
"dirimu yg bukan puteri kedua-dua org tuamu...
aduhai yg bijaksana ..pertanyaan apakah yg mmbuatkan semakin berputus asa..
"siapakah kamu dihadapan ALLAH Subhanahuwa Taala??
saya makhluk yg dciptakan-NYA..
"bukan!!
katakanlah, siapakah diri saya?? siapakah saya?? ati diri apakah yang harus saya cari?? kemana saya hendak mencari??
dgn apa harus sy mencari?? kpd siapa saya akan menemukannya??
setelah sekian lama, bagaimana dia akn mnyelamatkan diri saya??
bagaimana dia akn mengembalikan kebahagian hidup saya?? siapakah saya?? siapa??
"saya sendiri tidak tahu...
lebih baek saya mati saja...
"carilah dulu, baru engkau boleh mati!!
apa yg harus saya cari??
" dirimu. dirimu yg bukan semua yg telah engkau katakan tadi..
ya, tapi diri yg mana? diri yg bagaiman??
"saya tidak tahu..
klu kamu tidak tahu, bagaimana saya akan mencari dan menemukannya??
"walau saya tidak tahu, saya tahu bahawa apabila engkau telah menemukan dirimu, maka engkau akn mendpt KEMULIAAN dan KEBAHAGIAAN melebihi kemuliaan dan kebahagiaan yg pernah engkau rasekan dan engkau pernah miliki sebelum ini..
barang siapa mengenal dirinya, maka dia akn MGENAL TUHANNYA, barang siapa yg MENGENAL TUHANNYA, maka dia tidak akn lupa terhadap dirinya sendiri. barang siapa yg yg tidak lupa terhadap dirinya sendiri, maka dia akn berbaek -baek kepada TUHANNYA, dan TUHAN akn berbaek-baek padanya..
kemana harus saya mencari??
"IKUTILAH NURANIMU."

No comments:

Post a Comment